U utrci za kupca polako ali sigurno pobjeđuje tehnologija

U utrci za kupca polako ali sigurno pobjeđuje tehnologija

Zadnjih nekoliko tjedana primjećujem da mi telefon, kad sjednem u auto, uvijek prikaže lokaciju prema kojoj krećem te procijenjeno vrijeme dolaska i gustoću prometa na cesti. To me uopće nije uznemiravalo do trenutka kad sam shvatio da mi se ciljna lokacija prikazuje čak i kada je u svom kalendaru, kao ni bilo gdje drugdje, nemam upisanu. Moj telefon sa sustavima u oblaku, s kojima je povezan, može predvidjeti kamo putujem! Želi biti koristan te mi ponuditi i neke dodatne korisne informacije kako bi putovanje bilo ugodnije. Još nisam siguran je li to dobro ili zastrašujuće.

Ako si sposoban primiti i analizirati velike količine podataka, prepoznaješ obrasce ponašanja.

Počeo sam se pitati i istraživati kako moj telefon, čak i kada nemam nigdje zapisano, može znati kamo sam se u određenom trenutku zaputio. I dosta brzo došao sam do odgovora da predviđa na temelju dosadašnjih obrazaca mojih putovanja i mojeg ponašanja. Računalo kojem telefon posreduje podatke o mom kretanju predviđa ciljnu lokaciju koju u slično doba dana najčešće posjećujem iz lokacije na kojoj dobijem obavijest. Očito mi je život rutinski i predvidljiv te su obrasci koje ostavljam za sobom toliko pouzdani da računalo zna kada ću nekamo ići. Manje je bitno zna li to na temelju rutinskog ponašanja ili bilješke u kalendaru.

Privatnosti se najčešće odričemo zbog ugode

Kada bih morao odgovoriti je li to dobro ili zastrašujuće, rekao bih da mi je to zasad u redu. Samo jednim pogledom na telefon mogu vidjeti kada stižem na odredište i koliko je gust promet na putu do cilja – podatke o brzini kretanja, naime, javljaju telefoni svih korisnika na istoj cesti.
Prije sam za informaciju o vremenu dolaska i prometnim gužvama morao otvoriti Google karte i unijeti lokaciju na koju putujem. Čovjeku koji uvijek kasni informacija o tome koliko će minuta kasniti te gdje su zastoji veoma je važna, za ispriku onima koji ga čekaju. Dobro je da odsad za nju ne moram učiniti baš ništa.
No kada sam razmišljao o tome kako sam koristio Googleove usluge za promet još prije mjesec dana i kako sam se oslobodio tipkanja na telefonu, unošenja adrese u vožnji te kako je to dobra stvar za mene i ostale sudionike u prometu, koji više ne moraju upisivati adrese, došao sam do zaključka da me to možda samo vodi do postupnog prihvaćanja da se moji obrasci ponašanja koriste i onda kada koriste još nekome, a ne samo meni.

Je li Amazonov gumb Dash samo krinka za nešto što još nije društveno prihvatljivo?

Ako su moje vožnje toliko repetitivne da su predvidive, onda je i iz moje dnevne kupnje vjerojatno moguće prepoznati obrasce. Vjerojatno još i lakše. Pretpostavljam da nije daleko trenutak kada će me u Mercatoru dočekati kolica s ugrađenim tabletom, koji će me prepoznati te mi prikazati popis za kupnju kakav mi danas supruga šalje mailom prije odlaska u dućan. Osim standardne košarice sustav za kupnju predlagat će mi i proizvode za koje je statistički vjerojatno da ću ih zgrabiti i pridodati onome što obično kupujem. Ako ništa drugo, takav popis za kupnju bit će mi koristan jer će biti napisan logičnim redoslijedom mog kretanja kroz dućan. Supruga mi sada popiše potrebne stvari, no ne redoslijedom kojim su posložene u trgovini. Još jedna prednost za mene…

No iako je to u fizičkom dućanu još nekoliko godina teško izvedivo, čini mi se da napredni internetski trgovci nešto slično već provode. Štoviše, sve sam sigurniji da Amazon dugoročno svoj gumb Dash uopće ne treba. To je vjerojatno više krinka za činjenicu da je ljudima potreban osjećaj da sami odlučuju o kupnji odnosno izražavaju potrebe za određenim proizvodima, iako ih Amazon vjerojatno vrlo dobro predviđa te bi nas lako samoinicijativno mogao pozvati da samo potvrdimo narudžbu. Ako nismo skloni čestim pogreškama, to bi nam se prije ili kasnije dopalo. Ugodno i jeftino “za doručak pojedemo” brigu u pogledu privatnosti. Sada i ubuduće.

Promatrate li što se događa oko vas?

Niz sličnih slučajeva i novih praksi mogao bih i dalje nabrajati, no svima je jedno zajedničko: tehnologija je počela mijenjati ustaljene pristupe iz fizičkog svijeta. U utakmici s fizičkim svijetom obračunava se nevjerojatnom brzinom i koristi našu veliku slabost – ljudsku lijenost i želju za udobnošću. Tvrtke svjesne toga inoviraju svoje prodajne strategije i usluge korisnicima ulaganjem u tehnologiju i nove pristupe, koji korak po korak brišu granice između fizičkog i digitalnog svijeta. Na drugom su mjestu i dalje promatrači koji se pretvaraju kao da se ništa ne događa. Ili, još gore, zaista ništa ne primjećuju. Klijente tih drugih možemo vam pomoći privući.

igor.pauletic@frodx.com

P. S. Trebate li još ideja o tome kako vam tehnologija u budućnosti može pomoći u povećanju prodaje, poboljšanju marketinga te podizanju brige o korisnicima na posve novu razinu?

Ne čekajte sutra! Tko prije smisli nešto novo, dulje će zadržati prednost.

Osnivač i direktor FrodXa, kao iskusan savjetnik svojim klijentima pomaže preuzeti najnovije tehnološke, poslovne i društvene trendove u raspon njihovog poslovanja, uglavnom u razvoju novih proizvoda i planiranja njihovih prodajnih kanala i go-to-market strategije. U timu preuzima ulogu dizajnera ideje, stvara planove, kako promijeniti uspostavljene obrasce razmišljanja i djelovanja.