Zadovoljavate li uobičajene potrebe ili pak razvijate nove navike korisnika?

Zadovoljavate li uobičajene potrebe ili pak razvijate nove navike korisnika?

Što više razmišljam, sve sam uvjereniji da su „velike“ stvari moguće samo ako se razviju nove navike kupaca i korisnika. Ako se razvojno orijentiramo samo na to da korisniku zadovoljimo poznate potrebe na njemu poznati način, vrlo ćemo teško napraviti globalnu poslovnu uspješnicu. Zapravo su sve mogućnosti usmjerene manje-više na činjenicu da problem treba riješiti jeftinije od ostalih. Vrlo rizična strategija, ako mene pitate.

U povijesti čovječanstva inovatori nikad nisu imali bolje uvjete od današnjih

Ako poslovne ideje ne tražimo u stvaranju rješenja za probleme koji još ne postoje, malo je vjerojatno da ćemo zaista voditi glavnu riječ. Zapravo si za to uopće ne dajemo priliku. No to nema veze sa serijama mobitela o kojima sam pisao ni o četvrtoj industrijskoj revoluciji, odnosno tehnologijama koje zaista ekstremno dosežu do pojedinca te mijenjaju društvo kao nikad prije. Sjetimo se samo izjave Henryja Forda: „Kad bismo upitali ljude što im je potrebno, rekli bi ‘brži konji’.“

U jednom o prošlih objava dobio sam mnogo vaših komentara. Neki od vas ne vjeruju da će gotovo svi električni uređaji biti povezani s internetom do 2025. te ne vide potrebu da se s internetom povezuju i ljudi (što bi, prema mojem mišljenju, bila svrha takvog telefona). Ovaj bih put na jednom primjeru upotrebe pojasnio zašto to možda i nije tako besmisleno. Samo moramo postupnije gledati na to. Kroz stjecanje.

Granicu između pružanja pomoći i stvaranja rješenja za probleme koji još ne postoje cijelo vrijeme pomičemo

Evo vrlo konkretnog, praktičnog primjera. Na primjer, ja volim igrati golf. Ne želim brojati koliko puta godišnje odvojim vremena za to, no želim prikupiti statističke podatke svih igara u sezoni. Stoga sam nedavno kupio pametni sat, koji broji korake i udarce te visinsku udaljenost koju prehodam, kao i izloženost UV zrakama dok igram golf te puls i utrošak energije. Pomoću telefona sat prikuplja i vremenske podatke o mojim golferskim aktivnostima. Mogli bismo reći da pomoću jednog sata s nekoliko različitih senzora, koji se preko telefona povezuju s oblakom, skupljam mnoštvo korisnih podataka za praćenje svoje golferske forme i fizičke aktivnosti tijekom cijele godine. Tim bi se podacima sigurno veselio moj učitelj golfa i, vjerojatno, moja žena. U budućnosti će im se vjerojatno pridružiti i moj liječnik, zdravstveno osiguranje te još netko. Zvuči idealno. Gotovo idealno. Uz takav sat ne moram više ručno prikupljati rezultate svoje igre. Sva je statistika uvijek i svugdje dostupna putem telefona – pa i svima ostalima kojima to dopustim, naravno.

No moj je problem u tome što ne volim nositi sat. Pogotovo kad igram golf. Imam osjećaj da me zaista smeta pri zamahu, čak i kad bih ga nosio na desnoj ruci. Zapravo, nikad ne igram sa satom, iako sam ga radi toga kupio.

Za mene bi rješenje bili senzori koje ima navedeni sat, ali da me ne ometaju. Stoga sam malo istraživao i pronašao. Opet, gotovo idealan slučaj.

Ralph Lauren dizajnirao je sportsku majicu, koja šalje informacije o tjelovježbi u realnom vremenu mjerenjem količine znoja, otkucaja srca, intenziteta disanja i tako dalje. S obzirom na to da ta tvrtka nudi, uz ostalo, i odjeću za golfere, uskoro će senzori na majici moći izmjeriti čak i „swing“. Gotovo idealno. Majica stoji približno onoliko koliko sam prije dvije godine dao za pametni sat.

Ključni čimbenik uspjeha svake poslovne ideje…

Budimo realni. Ne bi li bilo lijepo kad ne bismo morali nositi tehničke majice, satove i telefone te imati bezbroj aplikacija koje prikupljaju podatke putem različitih senzora? Zapravo, za mene kao korisnika bilo bi mnogo lakše kada uopće ne bih trebao razmišljati o tome. Ako me slučajno zainteresira moja golferska statistika, pogledao bih podatke koji se automatski spremaju u oblaku. Ako me statistika ne zanima te ne koristim te podatke, pohrana u oblaku odnosno njihova primjena ne bi trebala stajati ništa. Vrlo je vjerojatno da bi na ovaj ili onaj način mnogo proizvođača golf-opreme ponudilo besplatnu pohranu podataka o aktivnostima golfera te bi nas na to čak i poticali. Zasigurno bi s tim podacima mogli bolje segmentirati te uspješnije/precizno/pravovremeno ciljati svoje potencijalne kupce. Uskoro nam se sve to neće činiti neobičnim. Je li to vrijeme već ovdje, nakon dobrih osam godina, kao što predviđa dr. Klaus Schwab u Fourth Industrial Revolution, ne znam.

Znam da je to smjer kojim idemo te da se granice prihvatljivog danas mijenjaju brže nego prije. I znam još nešto: najvažniji čimbenik za uspješnu realizaciju poslovnih ideja jest njihova pravovremenost. Biti negdje prerano bolnije je nego zakasniti.

 

igor.pauletic@frodx.com

 

Osnivač i direktor FrodXa, kao iskusan savjetnik svojim klijentima pomaže preuzeti najnovije tehnološke, poslovne i društvene trendove u raspon njihovog poslovanja, uglavnom u razvoju novih proizvoda i planiranja njihovih prodajnih kanala i go-to-market strategije. U timu preuzima ulogu dizajnera ideje, stvara planove, kako promijeniti uspostavljene obrasce razmišljanja i djelovanja.